In onze verkiezingsprogramma's pleiten we al jaren voor open source software. De Smoose Collaboration Suite stelt D66 in staat het goede voorbeeld te geven.

 “In onze verkiezingsprogramma's pleiten we al jaren voor open source software. We zien graag dat de overheid het voortouw neemt en wilden zelf het goede voorbeeld geven. Practice what you preach. De overstap is een proces dat je niet mag onderschatten op meerdere dimensies: principieel, functioneel en emotioneel. Oftewel: Staan we erachter, werkt het béter en voelt het goed aan? Dat laatste weegt zeker mee, een goede look and feel helpen enorm bij de acceptatie.

Een half jaar na de lancering kunnen we stellen dat het nieuwe systeem sneller en stabieler werkt. En niet onbelangrijk: de opslag is een stuk veiliger. Tegelijkertijd functioneert het niet heel anders dan we gewend waren. In het dagelijks werk valt de overstap enorm mee. We mogen niet vergeten dat het oude systeem flink haperde. Naast nieuwe software hebben we ook veel nieuwe hardware aangeschaft.

Odoo afbeelding en tekstblok

Was er dan geen enkele weerstand? Natuurlijk wel, het zou naïef zijn om daar geen rekening mee te houden. Mensen houden niet per se van verandering, zeker niet in hun dagelijkse routine. Een grote groep medewerkers stond er neutraal in, aan de uiteinden waren er fervente voorstanders en enkele tegenstanders.

Kinderziekten heb je altijd, al zijn die lang niet altijd te wijten aan de open source-software. Soms maakt randapparatuur niet waar dat ze compatible zou zijn. Zulke probleempjes mogen geen heidebrand veroorzaken, dus zorgden we voor snelle, adequate oplossingen. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je een nieuwe printer moet aanschaffen.

Publieke instellingen zouden niet moeten vastzitten aan grote contracten en licenties die niet controleerbaar zijn. Aan de achterkant wil je toch weten wat er met je data gebeurt?

Die markt moet letterlijk meer open, vinden we bij D66. Daarom besloten we te pionieren. En vonden we in Smoose een heel betrokken partner, die de overstap een stuk makkelijker heeft gemaakt.”

Lees hier wat tot op heden voor D66 is geïntegreerd.

Odoo afbeelding en tekstblok

De Smoose Collaboration Suite voor D66

Na een uiterst positieve kennismaking en presentatie van de mogelijkheden zijn we overeengekomen dat de Smoose Collaboration Suite zou worden geïntegreerd op het Landelijk Bureau van D66. Overeenkomstige visies waren een belangrijke reden voor het prettige contact. We zijn beiden tegen de ontwikkeling dat een aantal 'grote gecentraliseerde partijen' de macht in de markt steeds verder naar zich toetrekken. De keuze om met open source producten te gaan werken was voor de hand liggend.


Situatieschets:

D66 werkte in een klassieke Microsoft-omgeving op thin clients. Verouderde hardware die toe was aan vervanging. Deze werden verbonden met een terminal server, waar alle data werd opgeslagen. Alle medewerkers werkten dus in een virtuele omgeving. Niets werd lokaal opgeslagen op kantoor, doordat alles direct via de server verwerkt werd. Naast de  hardware was ook de software verouderd, waardoor er de behoefte was om dit spoedig aan te pakken. Tijd om een voorbeeld te stellen.


Geïntegreerde Smoose solutions

Nadat een Zimbra mail server was ingericht, is deze uitgerold. Dat wil zeggen dat we de mail van Exchange naar Zimbra hebben gemigreerd. Tevens is verouderde hardware en software vervangen. Mede door nieuwe desktops, op basis van Ubuntu, neer te zetten. Gezien ook file sharing een belangrijk onderdeel van ons dienstenpakket is, hebben we Nextcloud geïmplementeerd als nieuwe file sharing tool. Bedrijfsdata is op verzoek van D66 naar het datacenter in Amsterdam gemigreerd.

Andere gevolgen/oplossingen hebben ervoor gezorgd dat de werkbaarheid van de systemen verbeterd is. Het grootste gedeelte van de data (het OS) staat nu lokaal, terwijl de diensten (zoals Zimbra, FreeIPA en Nextcloud) via het datacenter beheerd worden. Dit garandeert dat het D66 team altijd soepel kan doorwerken.

Het houdt niet op bij het bovenstaande. Smoose gelooft dat we door samenwerking verder komen. We zijn gestart met trainen van het personeel en verzorgen het onderhoud. Daarnaast is onze Servicedesk ingericht om dagelijkse ondersteuning te bieden indien vragen of problemen voordoen.

Lees meer over Smoose solutions in praktijk